SEO står for Search Engine Optimization og handler om at optimere en hjemmeside, så Google vurderer en hjemmeside højt på bestemte søgeord. Det handler altså om at skabe synlighed i søgemaskinen over for folk, der søger efter produkter eller ydelser, som du tilbyder. Det er ikke en nem disciplin, da der er mange forskellige elementer, man skal have styr på for at skabe gode resultater, og mange virksomheder vælger derfor at få hjælp til søgemaskineoptimering. I denne artikel fokuserer vi på, hvorfor SEO er en god idé for din virksomhed.
Gå efter folk, der har et behov
Der findes mange forskellige måder at skabe synlighed på, men det er ikke alle måder, der er lige gode. Hvis du sælger et produkt eller en ydelse, der kræver at folk i forvejen har et behov, kan det være meget svært at sælge på f.eks. de sociale medier. Det er her SEO kommer ind i billedet. Med SEO bliver du nemlig synlig på bestemte søgeord i søgemaskinen, og det betyder, at du er én af mulighederne, når folk leder efter et produkt eller en ydelse, som du sælger. Du rammer altså en meget mere ”varm” målgruppe end hvis du rammer en person, der måske slet ikke er interesseret i dig eller hvad du sælger.
SEO er en vedvarende løsning
Når du betaler for annoncer på de sociale medier eller i søgemaskinen, så går dine investeringer tabt det sekund, du stopper med at betale for klik. Her skal du blive ved med at betale dag efter dag for at skabe resultater. Det samme er dog ikke tilfældet ved SEO. SEO bygger nemlig på organisk trafik, og dine investeringer vil derfor blive liggende i søgeresultaterne. Google vægter nemlig søgninger ud fra relevans, så hvis du er relevant, kan du regne med gode organiske resultater, som du kan leve længe på – og endnu længere, hvis du får hjælp af en dygtig SEO-konsulent.